
Wie vandaag de dag begint met ondernemen, moet direct investeren in zijn of haar zakelijke online zichtbaarheid. Het aantal bedrijven in Nederland, en dus ook in Altena en omgeving, zit al enkele jaren flink in de lift, wat betekent dat je op moet vallen – wil je potentiële klanten bereiken.
De vraag is alleen: hoe doe je dat precies? Een van de dingen die hierbij het meest belangrijk is, is hoger in Google komen. Op welke plek je in de zoekresultaten van Google staat, heeft namelijk veel invloed op de traffic op je website en de eventuele verkopen die er vervolgens gedaan worden. In dit artikel vertellen we je graag meer over hoe je hoger in Google kunt komen met je (lokale) bedrijf.
Waarom is hoger in Google scoren van groot belang?
Kort samengevat heeft een hoger plekje in Google een directe invloed op je zakelijke online zichtbaarheid, iets dat met het stijgend aantal bedrijven in ons land van groot belang is. Over het algemeen klikken de meeste mensen die op zoek zijn naar een specifiek product of een bepaalde dienst op een van de eerste resultaten in Google. Er zijn maar een paar mensen die verder kijken dan de eerste pagina. Daarom is het belangrijk om op die eerste pagina terecht te komen, zodat mogelijke klanten je website zien en bezoeken. Dit is een must voor het verkrijgen van leads en zelfs verkopen.
Maar: dat is zeker niet de enige reden om te investeren in het genereren van een hoger plekje in Google. Wat bijvoorbeeld ook goed is om te weten, is dat gebruikers de topresultaten in Google vaak zien als de meest belangrijke en meest betrouwbare opties. Dit betekent dat je met een hoger plekje in Google dus meer vertrouwen kunt opbouwen bij je doelgroep, waardoor je bedrijf en je merk sterker worden. Met oog op de moordende concurrentie is dat een heel prettig idee, want mogelijke klanten zullen eerder voor jouw website gaan dan voor die van de concurrent.
Claim je bedrijfsprofiel op Google en optimaliseer je gegevens
Een van de eerste stappen die je kunt nemen om een beter plekje in Google te krijgen, is door je bedrijfsprofiel op Google (voorheen Google Mijn Bedrijf) te claimen. Dit is namelijk essentieel voor je lokale vindbaarheid, wat bijvoorbeeld ideaal is voor lokale bedrijven in Altena en omgeving. Vul alle bedrijfsgegevens compleet in, zoals de naam, het adres, de openingstijden en de link van de website. Voeg ook afbeeldingen toe van je producten en/of diensten en verzamel reviews voor meer online vertrouwen.
Laat een professionele website maken en optimaliseer deze
Wat uiteraard ook onmisbaar is voor de moderne ondernemer is een professionele website waarop alle informatie over het bedrijf te vinden is. Die website moet vervolgens hoger in Google komen, waardoor het handig is om een expert hiervoor in te huren. Hij of zij weet namelijk precies wat er moet gebeuren om de website hoger te laten scoren. Zo wordt er gebruik gemaakt van SEO, wordt de technische kant van de website volledig geoptimaliseerd en wordt er geïnvesteerd in linkbuilding. Extra tip: een gebruiksvriendelijke website die snel is en geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik scoort altijd beter dan websites die dat niet zijn.
Investeer in lokale SEO om beter gevonden te worden in Altena
Is het voor je bedrijf van belang om beter gevonden te worden door lokale mensen in de regio Altena? In dat geval is het raadzaam om te investeren in lokale SEO, waardoor je via Google beter gevonden wordt door klanten in je regio. Hoewel er zelf een aantal stappen is dat je kunt doorlopen om zo je vindbaarheid te verhogen, is het hierbij ook zeker prettig om een professional in te schakelen. Hij of zij weet precies welke zoekwoorden er gebruikt moeten worden en welke combinaties er wel of niet werken om te scoren in Google.
Wees actief op diverse sociale media kanalen met je bedrijf
Wat je tot slot ook niet mag vergeten voor je vindbaarheid is dat je actief moet zijn op verschillende sociale media kanalen, zoals Instagram, LinkedIn en misschien zelfs TikTok. Het is afhankelijk van de branche waarin je werkt welke sociale media kanalen interessant zijn. Voor een kapper kan Instagram heel interessant zijn, terwijl een online marketeer misschien meer heeft aan Facebook of X (voorheen Twitter). Extra tip: je kunt sociale media gebruiken om lokaal te adverteren en/of om te adverteren binnen je doelgroep, zodat je niet alleen via Google maar ook via daar kunt scoren.