Nederlanders zijn steeds afhankelijker van hun telefoon en PC, ook wanneer het aankomt op vrijetijdsbesteding. Waar Hollanders vroeger het buurthuis bezochten om in aanraking te komen met nieuwe hobby’s, ontdekken we tegenwoordig nieuwe vormen van vermaak op TikTok, Instagram en Youtube. Door de opkomst van niche platformen kan iedere hobbyist zijn of haar gemeenschap online vinden. Er zijn forums voor e-sports, paardrijden en ijsvissen. In dit artikel bespreken we hoe deze niche platformen zorgen voor meer verdieping, en delen we informatie over de populairste hobby’s in Nederland.
Niche online platformen bieden diepgang en nieuwe mogelijkheden
In 2025 is het online en offline leven van veel Nederlanders steeds moeilijker van elkaar te onderscheiden. We gebruiken apps voor ons werk, onze boodschappen en zelfs voor onze doktersafspraken. Ook binnen onze vrijetijdsbesteding spelen apps en online platformen een steeds grotere rol.
De opkomst van het internet bracht ons compleet nieuwe hobby’s zoals online gamen en streaming, maar ook ouderwetse hobby’s krijgen online een nieuw leven.
Het mooie aan online is namelijk: er is voor ieder wat wils. Fietsfanaten kunnen terecht op speciale forums waar de nieuwste carbon frames in detail worden besproken en motor chauffeurs kunnen met handige apps voertuigen scannen en uitgebreide informatie voorgeschoteld krijgen.
Digitale apps, niche forums en andere online platformen zorgen voor compleet nieuwe vormen van vrijetijdsbesteding en verrijken bestaande hobby’s, en hier wordt veel gebruik van gemaakt.
Steeds meer Nederlanders gaan op ontdekkingsreis op niche platformen in de zoektocht naar hun nieuwe passie. Hierdoor winnen trivia apps, livestreaming communities en online casino’s snel aan populariteit.
Bij deze niche platformen kunnen hobbyisten nieuwe ervaringen opdoen, en toegang krijgen tot mogelijkheden die je niet zult vinden bij hun fysieke tegenhangers. Bij een Bookmaker zonder Cruks kan je bijvoorbeeld wedden op corners en gele kaarten, wat in Nederland niet toegestaan is. Ook kan je doorgaans rekenen op hogere welkomstbonussen, cashback en bonus buy’s.
Nieuwe hobby’s ontdekken makkelijker dan ooit
Dat deze nieuwe niche platformen bestaan, is leuk en aardig: maar hoe kom je terecht op een website voor professioneel ijsvissen? Tientallen jaren geleden moesten we naar de bibliotheek, het buurtcentrum of de sportclub om in aanraking te komen met nieuwe hobby’s, maar dat is niet meer nodig.
Het ontdekken van niche online platformen gebeurt tegenwoordig grotendeels via sociale media zoals Youtube, Instagram en Facebook. Vandaag de dag zijn er binnen zowat elke niche honderden content creators. Deze hobbyisten delen korte, informatieve video’s over van alles en nog wat: van kunstprojecten tot zelfgebouwde skateboards en de nieuwste videospellen.
Short form video content platformen zoals Instagram, TikTok en Youtube shorts maken gebruik van complexe algoritmes om in te schatten waar jij in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld een paar filmpjes van voetbal bekijkt en daarna een video van Audi liked, zou je zomaar een viral video over dirt racing aangeraden kunnen krijgen.
Content creators die video’s maken over specifieke onderwerpen bieden daarnaast op hun pagina vaak extra informatie, cursussen of webshops aan. Hierdoor kan je er met een gestrekt been inspringen en direct deel worden van een online gemeenschap.
Alhoewel niche hobby’s steeds populairder en toegankelijker worden, blijven de klassiekers bestaan. Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen zijn wandelen, fietsen en uit eten gaan de meest geliefde hobby’s in Nederland.
In 2023 onderzochten ze 98,5% van de bevolking, hieruit bleek dat Nederlanders in totaal 2,5 miljard vrijetijdsbestedingen buitenshuis ondernamen. Let op, online hobby’s werden hierbij dus niet eens meegeteld.
Van je hobby je werk maken
De populariteit van niche online platformen en de verbintenis met sociale media platformen heeft nog een voordeel: het is in 2025 makkelijker dan ooit om van je hobby je werk te maken. Het idee van een content creator is eigenlijk niets nieuws. In principe zijn TV-chefs zoals Gordon Ramsey of Anthony Bourdain ook content creators.
Sociale media platformen zoals Instagram, Youtube en Twitch stellen gebruikers echter in staat om hun eigen publiek te vinden en zo geld te verdienen. Er zijn namelijk verschillende manieren om online geldstromen te creëren met je hobby.
Content creators krijgen vaak een bescheiden bedrag voor elke keer dat een video bekeken wordt, maar sponsordeals en samenwerkingen leveren een stuk meer op. Platformen zoals Twitch hebben een donatieknop. De succesvolste content sterren hebben uitgebreide Patreon abonnementen: fans maken maandelijks een bedrag over en krijgen hier exclusieve video’s en updates voor terug.
Geld verdienen met je passie is een droom van veel Hollanders, en door de aanwezigheid van niche platformen is het voor hobbyisten steeds makkelijker om in aanraking te komen met hun doelgroep. En dit lijkt te werken: in 2024 waren er zo’n 1,3 miljoen ZZP’ers in Nederland, ongeveer 13% van de bevolking. In 2011 was dit maar 11%.